Είναι κομψή, καλά ενημερωμένη, γνωρίζει από internet όσο λίγοι, ενώ θυμάται πράγματα που οι περισσότεροι ίσως και να μην έχουν προλάβει να δούν. Με λίγα λόγια είναι ίσως ο ιδανικός σύντροφος στην περιήγηση στο διαδίκτυο.

Δυστυχώς, για την επισκεψιμότητα του e-telescope, δεν πρόκειται για κάποια νέα, πικάντικη υπηρεσία. Η Alexa δεν είναι άλλη από την πολυσυζητημένη εταιρεία στατιστικών επισκεψιμότητας δικτυακών χώρων, την Alexa Web search. Πρόκειται για μια θυγατρική της Amazon με συνεργασίες με την Microsoft, τη γνωστή μηχανή αναζήτησης Google και μια σειρά άλλων εταιρειών του χώρου.

Η Alexa έχει αναπτύξει ένα σύστημα μέσω του οποίου μετρά την επισκεψιμότητα των δικτυακών χώρων και ανανεώνει σε εβδομαδιαία βάση ένα παγκόσμιο κατάλογο κατάταξης των δικτυακών χώρων. Για τη λήψη αυτών των στατιστικών χρησιμοποιεί μια γραμμή εργαλείων (toolbar) την οποία μπορεί ο κάθε χρήστης να εγκαταστήσει στον υπολογιστή του.

Η μπάρα αυτή στέλνει στην Alexa πληροφορίες για το ποιους δικτυακούς χώρους επισκέπτεται ο χρήστης, πόσο χρόνο παραμένει στον καθένα από αυτούς και πόσες αιτήσεις στοιχείων (ουσιαστικά «ανοίγματα» διαφορετικών σελίδων) απευθύνει. Για να καταστήσει την εγκατάσταση της μπάρας πιο ελκυστική την έχει εφοδιάσει με μια σειρά χρήσιμων εργαλείων όπως:

- πεδίο αναζήτησης με την google

- πληροφορίες για τον ιδιοκτήτη και τα στοιχεία επικοινωνίας με το δικτυακό χώρο τον οποίο επισκέπτεται εκείνη τη στιγμή ο χρήστης

- τη σειρά κατάταξης, σε παγκόσμιο επίπεδο, στην οποία βρίσκεται ο συγκεκριμένος δικτυακός χώρος

- μια μικρή λίστα άλλων σχετικών δικτυακών χώρων (ουσιαστικά τους δικτυακούς χώρους τους οποίους επισκέπτονται περισσότερο οι επισκέπτες του συγκεκριμένου site)

- την εικόνα που είχε το συγκεκριμένο site πριν από μερικούς μήνες ή χρόνια

Η αντιπροσωπευτικότητα των μετρήσεων της Alexa έχει αμφισβητηθεί αρκετές φορές στο παρελθόν με κύριο επιχείρημα το ότι το δείγμα που χρησιμοποιεί, ο αριθμός δηλαδή των χρηστών της μπάρας, είναι εκ των πραγμάτων περιορισμένος. Επίσης η μπάρα λειτουργεί μόνο στον Internet Explorer, ενώ είναι μάλλον δυνατή η εξαπάτηση μέσω αυτοματοποιημένων επισκέψεων. Τέλος, είναι προφανές ότι η χρήση της μπάρας διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα, χωρίς απαραίτητα να συμβαδίζει με τον αριθμό χρηστών του internet στην κάθε χώρα. Η διείσδυση της μπάρας στον πληθυσμό χρηστών της κάθε χώρας εξαρτάται σε μέγιστο βαθμό από την ενημέρωση για την ύπαρξη και τη λειτουργία της μπάρας και της Alexa εν γένει, αλλά και από τα ιδιαίτερα πολιτιστικά και άλλα χαρακτηριστικά της κάθε χώρας. Συνεπώς η κατάταξη των δικτυακών χώρων σε παγκόσμιο επίπεδο είναι συχνά παραπλανητική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ύπαρξη 2 τουλάχιστο δικτυακών χώρων από τη Νότια Κορέα στις 10 πρώτες θέσεις, κάτι που δύσκολα δικαιολογείται από το συνολικό αριθμό χρηστών της Κορέας. Αντίθετα θεωρείται ότι παρέχεται μια αρκετά καλή εικόνα σε ότι αφορά την κατάταξη των δικτυακών χώρων σε εθνικό επίπεδο. Μόνο ένα ελληνικό site έχει κατορθώσει να μπει στα 1.000 πρώτα (in.gr), ενώ άλλα 2 (pathfinder.gr, flash.gr) κινούνται κοντά στο 1.000.

Σήμερα οι χρήστες της μπάρας ανέρχονται σε περίπου 10.000.000 σε σύνολο 580.000.000 χρηστών internet σε όλο τον κόσμο (1,72%).

Συνοψίζοντας, από στατιστικής άποψης, η μεθοδολογία της Alexa σίγουρα δε δημιουργεί αντιπροσωπευτικό δείγμα.  Όμως με όλες τις ατέλειές της η Alexa είναι αυτή τη στιγμή ο μοναδικός, παγκόσμια αποδεκτός τρόπος για να υπάρχει μια, ενδεικτική έστω, κατάταξη των δικτυακών χώρων σύμφωνα με την επισκεψιμότητά τους.

Τέλος, πρέπει να αναφερθεί η πραγματικά πολύ αξιόλογη προσπάθεια που έχει γίνει από το korinthorama.gr. Ο συγκεκριμένος δικτυακός χώρος έχει προχωρήσει στην ανάπτυξη μιας εφαρμογής η οποία δίνει μια κατάταξη όλως των ελληνικών δικτυακών χώρων που βρίσκονται κάτω από τη θέση 100.000 παγκοσμίως ( 244 sites στις 13/9/2002). Ο κατάλογος ενημερώνεται σε κάθε νέα ανανέωση της παγκόσμιας κατάταξης της Alexa και παρέχει επίσης τη δυνατότητα επισκόπησης της σειράς των ελληνικών δικτυακών χώρων ανά κατηγορία, ενώ παρουσιάζει και μια σειρά άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως ο εβδομαδιαίος ρυθμός μεταβολής της θέσης ενός site και η πορεία του τους 2 τελευταίους μήνες. Αποτελεί σίγουρα την πιο έγκυρη, αυτή τη στιγμή, προσπάθεια χαρτογράφησης του ελληνικού διαδικτύου, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα αναγιγνώσκεται σωστά και όχι με τη στείρα λογική του ανταγωνισμού μεταξύ των δικτυακών χώρων για μια καλύτερη θέση.