Διαχείριση στερεών αποβλήτων

Θέματα σχετικά με την κατάσταση και την προστασία του περιβάλλοντος, τους ενεργειακούς πόρους και την εξοικονόμηση ενέργειας
Κώστας Δελήμπασης
Ιδρυτικό Μέλος
Δημοσιεύσεις: 134
Εγγραφή: 10 Φεβ 2004 11:43

Δημοσίευση από Κώστας Δελήμπασης » 30 Μάιος 2007 01:13

Η συζήτηση περί στερεών αποβλήτων είναι μια συζήτηση δύσκολη και πολυεπίπεδη. Εμπεριέχει σαφώς τον περιβαλλοντικό παράγοντα, έχει κοινωνική διάσταση, είναι πολιτικό όπλο και απαιτεί συνδυασμένες τεχνολογικές λύσεις. Φοβάμαι πώς οι τεχνολογικές λύσεις είναι το μικρότερο από τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Είναι πολύ ενδιαφέρουσα και χρήσιμη η συζήτηση για το αν η κομποστοποίηση είναι πιο φτηνή από την καύση, πόση ενέργεια μπορεί να παράγει η αναερόβια χώνευση και πόση μια θερμική μέθοδος επεξεργασίας, όμως η καρδιά του προβλήματος είναι πολιτική. Οι εργολάβοι και οι έμποροι τεχνολογιών κάποια στιγμή και μάλιστα αρκετά σύντομα θα βρουν κοινό τόπο και τρόπο συζήτησης, έτσι κι αλλιώς συγκοινωνούντα δοχεία είναι.

Το μεγάλο στοίχημα βρίσκεται στους Δήμους και τους Δημότες τους. Μέχρι σήμερα είτε δεν πλήρωναν τίποτα για τη διάθεση των σκουπιδιών (βλέπε ΧΑΔΑ δίπλα στο χωριό) ή πλήρωναν το πολύ 7-10€/tn. Μέσα στην επόμενη διετία θα κληθούν να πληρώνουν 25-40€/tn (σύστημα ΣΜΑ-ΧΥΤΑ) και αργότερα τουλάχιστο 50-60€/tn όταν στο σύστημα θα μπουν και οι μονάδες επεξεργασίας (όποιας τεχνολογίας κι αν είναι αυτές). Και είναι αυτοί οι ίδιοι Δήμοι που μέσω των φορέων διαχείρισης που καλούνται να συστήσουν θα διαχειρίζονται τα συστήματα. Εδώ ελοχεύει ο κίνδυνος οι ΧΥΤΑ να γίνουν ΧΑΔΑ και οι μονάδες επεξεργασίας μή αποδοτικές και εστίες ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Και μια άλλη παράμετρος, τα επικίνδυνα, ένα θέμα ταμπού, είτε αυτά είναι βιομηχανικά-τοξικά, είτε τα νοσοκομειακά απόβλητα. Για τα μεν πρώτα δεν υπάρχει καμία απολύτως μέριμνα. Αυτή τη στιγμή εκτιμάται ότι υπάρχουν αποθηκευμένοι, υπό διάφορες συνθηκες, περίπου 600.000tn επικίνδυνων αποβλήτων, χωρίς κανένα οργανωμένο σχέδιο διαχείρισης. Ουσιαστικά ο κάθε παραγωγός επικινδύνων καλείται μόνος του να βρει τη λύση και το κράτος απλά εκδίδει άδειες προσωρινής αποθήκευσης.

Όσο για τα νοσοκομειακά, μια ολόκληρη χώρα στηρίζεται στον αποτεφρωτή των Λιοσίων και σε μερικές εταιρείες που διαθέτουν σταθερές και κινητές μονάδες αποστείρωσης. Λίγα νοσοκομεία, κυρίως της πρωτεύουσας, έχουν εσωτερικό κανονισμό διαχείρισης σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας, ενω η κατάσταση είναι τραγική και εντελώς ανεξέλεγκτη στις περισσότερες ιδιωτικές μονάδες.

Άβαταρ μέλους
fluke
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 433
Εγγραφή: 12 Ιαν 2005 21:12

Δημοσίευση από fluke » 30 Μάιος 2007 09:38

Alex έγραψε:Δέχομαι τα συμπεράσματα της μελέτης γιατί δεν έχω δει την ίδια την μελέτη για την αξιολογήσω (αν μπορώ), άρα δε μπορώ να κρίνω τον τρόπο με τον οποίο εξάγονται τα συμπεράσματα. Επιλέγω λοιπόν να εμπιστευτώ τους συναδέλφους (αν δεν το κάνουμε ποτέ τίποτα δε θα προχωρήσει), τουλάχιστο μέχρι να υπάρξει κάποια τεκμηριωμένη αντίρρηση στα αποτελέσματα της μελέτης τους. Αν γνωρίζετε να υπάρχει κάτι τέτοιο δημοσιευμένο ευχαρίστως να αποδεχθώ την αμφιβολία.
Δεν διαφωνώ αλλά αντίστοιχα μπορείς να συμφωνείς και με τις μελέτες πλαίσια σχεδιασμού που είχαν εκπονηθεί νωρίτερα και πρότειναν διαφορετικές μεθόδους διαχείρισης ανά διαχειριστική ενότητα.

Όσον αφορά το ποιος καθορίζει τη μέθοδο διαχείρισης η 50910 είναι σαφής. Το ΠΕΣΔΑ (Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων) αποσκοπεί στον καθορισμό των μεθόδων διαχείρισης που πρέπει να εφαρμόζονται σε κάθε διαχειριστική ενότητα (άρθρο 6). Ο ΦοΣΔΑ (Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων) είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και την υλοποίηση των έργων ή δραστηριοτήτων που καθορίζονται από το εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ και σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους, μέτρα, περιορισμούς και προϋποθέσεις που έχουν τεθεί για αυτές (άρθρο 7).
Through these city nightmares you'd walk with me And we'd talk of it with idealistic assurance That like these urban nightmares We'd blacken each other skies

Άβαταρ μέλους
fluke
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 433
Εγγραφή: 12 Ιαν 2005 21:12

Δημοσίευση από fluke » 30 Μάιος 2007 10:08

Κώστας Δελήμπασης έγραψε:Το μεγάλο στοίχημα βρίσκεται στους Δήμους και τους Δημότες τους. Μέχρι σήμερα είτε δεν πλήρωναν τίποτα για τη διάθεση των σκουπιδιών (βλέπε ΧΑΔΑ δίπλα στο χωριό) ή πλήρωναν το πολύ 7-10€/tn. Μέσα στην επόμενη διετία θα κληθούν να πληρώνουν 25-40€/tn (σύστημα ΣΜΑ-ΧΥΤΑ) και αργότερα τουλάχιστο 50-60€/tn όταν στο σύστημα θα μπουν και οι μονάδες επεξεργασίας (όποιας τεχνολογίας κι αν είναι αυτές). Και είναι αυτοί οι ίδιοι Δήμοι που μέσω των φορέων διαχείρισης που καλούνται να συστήσουν θα διαχειρίζονται τα συστήματα. Εδώ ελοχεύει ο κίνδυνος οι ΧΥΤΑ να γίνουν ΧΑΔΑ και οι μονάδες επεξεργασίας μή αποδοτικές και εστίες ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Γενικά το θέμα των πολιτών είναι η εκμετάλλευσή τους από τους τοπικούς "άρχοντες" για λόγους προσωπικής προβολής, οικονομικών απολαβών κλπ. (είναι γνωστή η ιστορία του πρώην Δημάρχου των Α. Λιοσσίων, όπως και η σημερινή του δραστηριότητα). Όταν βγαίνουν και φωνάζουν να φύγουν οι ΧΥΤΑ από την περιοχή μας δεν έχουν ιδέα τι σημαίνει ΧΥΤΑ και εννοείται ότι δεν έχουν επίσης ιδέα τι εναλλακτικές υπάρχουν. Έτσι ακριβώς φώναζαν και ακόμα φωνάζουν και για ένα από τα σημαντικότερα έργα στην Ελλάδα, τον ΒΙΟΚΑ της Ψυττάλειας.
Γίνονται προσφυγές κατά των διαγωνισμών στη Φυλή, στο Γραμματικό, στην Κερατέα. Γιατί τώρα? Γιατί στο στάδιο δημοσιοποίησης των περιβαλλοντικών μελετών όπου ενημερώνονται και γνωμοδοτούν όλες οι Υπηρεσίες, οι φορείς και τοπικές αυτοδιοικήσεις κανείς δεν λέει τίποτα?

Και για να πάμε στα οικονομικά να ρωτήσω το εξής: γιατί όλοι δεν έχουμε πρόβλημα να πληρώνουμε 2,7€ στην Αττική Οδό για να έχουμε γρήγορη, οικονομικότερη (από άποψη κατανάλωσης καυσίμου) πρόσβαση στους προορισμούς μας αλλά έχουμε όταν μας λένε δώσε 10-20€ το χρόνο για την ασφαλή διάθεση των απορριμμάτων σου? Είναι καιρός να καταλάβουμε όλοι ότι υπάρχει και περιβαλλοντικό κόστος και αυτό πρέπει να ενσωματωθεί στην καθημερινή μας ζωή.
Και ποιο είναι τελικά το κόστος αυτό? Για μια πόλη των 20.000 κατοίκων με τα οικονομικά στοιχεία που έδωσε ο Κώστας Δ. (40€/τν και 60€/τν) έχουμε ένα κόστος των 22€ και 33€ το χρόνο, το οποίο άνετα ενσωματώνεται στα δημοτικά τέλη.

Κι αν τελικά φοβόμαστε ότι στα χέρια του Δημοσίου οι ΧΥΤΑ θα γίνουν ΧΑΔΑ, το ίδιο θα γίνει και με οποιαδήποτε μέθοδο επεξεργασίας. Ας γίνουν ιδιωτικοί λοιπόν, όπως γίνεται με την εναλλακτική διαχείριση πλέον. Γιατί οι επιβλέποντες φορείς να αποκτήσουν σοβαρότητα, υπευθυνότητα και άλλα τέτοια χλωμό!!!
Through these city nightmares you'd walk with me And we'd talk of it with idealistic assurance That like these urban nightmares We'd blacken each other skies

Άβαταρ μέλους
Alex
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 539
Εγγραφή: 17 Φεβ 2004 11:35

Δημοσίευση από Alex » 01 Ιουν 2007 12:47

Αγαπητέ fluke ας μή μπούμε σε διαδικασία ερμηνείας της νομοθεσίας. Οι κατευθύνσεις των περισσότερων περιφερειών προς τους φορείς διαχείρισης είναι φέρτε προτάσεις και μελέτες για μεθόδους επεξεργασίας, χωρίς πρότερη δέσμευση για το είδος. ΄Και από ότι θυμάμαι από μια ημερίδα που είχα παρακολουθήσει τα περισσότερα ΠΕΣΔΣΑ κάνουν αναφορά σε "μονάδες επεξεργασίας", τις χωροθετούν ανά διαχειριστική ενότητα και προσδιορίζουν το τονάζ επεξεργασίας.

Σε ότι αφορά τα νοσοκομειακά που έθεσε ο Κώστας, υπάρχει ο αποτεφρωτής των Λιοσίων ο οποίος όμως υπολειτουργεί γιατί οι διοικητές των νοσοκομείων προσπαθούν να μειώσουν τα απόβλητα που στέλνουν εκεί για να πληρώνουν λιγότερο. Πάντως το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχουν τα νοσοκομεία της περιφέρειας τα οποία δεν έχουν πρόσβαση σε εγκαταστάσεις επεξεργασίας. Ακουσα πώς θα γίνονται μεταφορές και από αυτά προς την Αθήνα με αποτέλεσμα να δημιουργείται νέο πρόβλημα: σειρά φορτηγών που κινούνται στους δρόμους μεταφέροντας ωρολογιακές βόμβες με αμφίβολες συνθήκες ασφάλειας.

Άβαταρ μέλους
fluke
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 433
Εγγραφή: 12 Ιαν 2005 21:12

Δημοσίευση από fluke » 01 Ιουν 2007 14:21

Συγγνώμη alex αλλά η νομοθεσία πρέπει να είναι η βάση της συζήτησης. Το ΠΕΣΔΑ πριν από την έγκρισή του περνά για γνωμοδότηση από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΟΤΑ, ΤΕΔΚ, υπηρεσίες ΥΠΕΧΩΔΕ, κλπ), όπου μπορούν να γνωμοδοτήσουν σχετικά. Αν οι μελέτες που γίνονται στα πλαίσια αυτά είναι ανεπαρκείς και πετάνε το μπαλάκι στους ΟΤΑ, (τους οποίους μπορούν να ελέγχουν ευκολότερα κάποιοι [λέω εγώ τώρα] συγγνώμη αλλά αυτό είναι παράτυπο!! Και στην τελική αν αυτό γίνεται ποιος ο ρόλος ύπαρξης του περιφερειακού πλαισίου σχεδιασμού?

Δηλαδή από ότι κατάλαβα η περιφέρεια χωροθετεί ανά διαχειριστική ενότητα και προσδιορίζει το τονάζ όπως λες χωρίς όμως να ξέρει κανείς ή να προσδιορίζει την μέθοδο επεξεργασίας, τις ποιοτικά διαχωρισμένες ποσότητες/ροές απορριμμάτων και την διαχείριση ή έστω την ανάγκη διαχείρισης αυτών. Ε τι σχεδιασμός είναι αυτός? Και πως κάνεις χωροθέτηση χωρίς να ξέρεις την μέθοδο επεξεργασίας?

Δηλαδή για να το κάνω πιο σαφές είμαι μελετητής ενός ΠΕΣΔΑ, αμοίβομαι με ένα ποσό της τάξης των κάποιων δεκάδων χιλιάδων ευρώ για να φτιάξω έναν σχεδιασμό που να λέει ότι στην τάδε διαχειριστική ενότητα χωροθετώ (χωρίς κριτήρια) π.χ. 3 μονάδες επεξεργασίας Χ δυναμικότητας (που δεν έχω άποψη τι μορφής θα είναι, τι κόστος θα έχουν, τι έκταση απαιτούν, τι επιπτώσεις έχουν στο περιβάλλον, τι επιπλέον απαιτήσεις για εναλλακτική διαχείριση απαιτούνται, κλπ).

Εν πάσει περιπτώσει στο Παράρτημα ΙΙΙ της 50910 αναφέρονται αναλυτικά τα περιεχόμενα ενός ΠΕΣΔΑ.. check παραγράφους 6,7 και 11.
Through these city nightmares you'd walk with me And we'd talk of it with idealistic assurance That like these urban nightmares We'd blacken each other skies

Άβαταρ μέλους
fluke
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 433
Εγγραφή: 12 Ιαν 2005 21:12

Δημοσίευση από fluke » 01 Ιουν 2007 15:14

Έχω αυτές τις απόψεις επειδή έχω διαβάσει ΠΕΣΔΑ κεντρικής περιφέρειας το οποίο ανάμεσα στις πολλές ανακρίβειες και γενικότητες που περιλάμβανε έλεγε ότι : "όλες οι λύσεις είναι εφικτές για τους νομούς της περιφέρειας.......!!!", ενώ δεν είχε συγκριτική αξιολόγηση και βέλτιστες λύσεις, παραπέμποντας τα όλα στους ΦοΔΣΑ και στην ΠΕΧΩ.
Και να σκεφτείτε ότι και αυτά πληρώνονται από την τσέπη μας.
Through these city nightmares you'd walk with me And we'd talk of it with idealistic assurance That like these urban nightmares We'd blacken each other skies

ΜΙΧΑΛΗΣ
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 121
Εγγραφή: 23 Αύγ 2004 15:23

Δημοσίευση από ΜΙΧΑΛΗΣ » 03 Ιουν 2007 09:43

Μα τότε fluke το ίδιο πράγμα λέτε με τον Alex. Σωστές πάντως οι παρατηρήσεις σου για το ότι δεν είναι σωστή αυτή η τακτική

Άβαταρ μέλους
evmourelatos
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 146
Εγγραφή: 15 Μάιος 2007 00:28

Δημοσίευση από evmourelatos » 05 Ιουν 2007 12:22

Κύριοι,
Δεν χρειάζεται να ασχολούμεθα άλλο με το θέμα.
Η οριστική λύση εδώθη από τον Κύριο Παυλόπουλο χτες.
Τα κανε κομπόστα και καθάρισε. :lol:
Κατά τα άλλα σαν πρώην δημοτικός υπάλληλος που είμα,ι έχω να σας δηλώσω έχονας inside experience τα εξής:
Αν δεν αφαιρεθέι πλήρως αυτή, καθώς και πολλές άλλες αρμοδιότητες, από ους ΟΤΑ α' και β' βαθμού πρόοδο σε αυτόν τον τομέα όπως και σε άλλους δεν θα δούμε για τα επόμενα 50 έτη (και λίγα λέω).
Οι ΟΤΑ είναι εστίες διαφθοράς (δεν το λέω εγω ο Συνήγορος του Πολίτη το λέει) και δεν μπορεί να προκύψει οπιοαδήποτε θετική εξέλιξη από αιρετούς των ΟΤΑ, δεδομένου του ηθικού επιπέδου ης συντριπτικής τους πλειοψηφίας.
Όσο για την Αττική (ιδιαίτερη περίπτωση λόγω της μεγάλης εμπλποκής και του ΥΠΕΧΩΔΕ στο θέμα) μόνο η ανάμιξη ισχυρών τραπεζικών συμφερόντων θα δώσει λύση στο θέμα μέσω των ΣΔΙΤ.
Αλλιώς.... τα ξέρετε... "ΧΥΤΑ" = ΧΑΔΑ μέχρι να πεθάνουμε όλοι από την μόλυνση.

ΜΙΧΑΛΗΣ
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 121
Εγγραφή: 23 Αύγ 2004 15:23

Δημοσίευση από ΜΙΧΑΛΗΣ » 05 Ιουν 2007 19:46

Τί είπε ο Παυλόπουλος?

Άβαταρ μέλους
Alex
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 539
Εγγραφή: 17 Φεβ 2004 11:35

Δημοσίευση από Alex » 08 Ιουν 2007 10:49

Παυλόπουλος:

Η διαχείριση των απορριμμάτων συνιστά πλέον μείζον πρόβλημα που απασχολεί όλες τις χώρες, ιδιαίτερα μάλιστα τις πιο ανεπτυγμένες, διότι αυτές παρουσιάζουν, κατά κανόνα, μεγαλύτερη κατανάλωση αγαθών και, κατά συνέπεια, μεγαλύτερη παραγωγή απορριμμάτων και αποβλήτων εν γένει. Πρόκειται για πρόβλημα με ποικίλες διαστάσεις, οικονομικές, πολιτικές, νομικές, τεχνολογικές και κοινωνικές, το οποίο άπτεται της υγείας, του πολιτισμού, αλλά και της ποιότητας ζωής όλων μας. Στην Ελλάδα η διαχείριση των στερεών αποβλήτων αποτελεί ένα από τα πιο σύνθετα περιβαλλοντικά ζητήματα, ιδιαίτερα για τα μεγάλα αστικά κέντρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το σχετικό θεσμικό πλαίσιο διαμορφώθηκε σχεδόν μόλις την τελευταία 20ετία κατά τρόπο αποσπασματικό και, συχνά, υπό την πίεση της προσαρμογής στις επιταγές του κοινοτικού δικαίου. Δυστυχώς, τα προηγούμενα χρόνια έλλειψε η οποιαδήποτε υπευθυνότητα και βούληση για χάραξη μακροπρόθεσμης και ορθολογικής πολιτικής διαχείρισης αποβλήτων.
Όλοι γνωρίζουν πια ότι τα περιθώρια έχουν εξαντληθεί και η πραγματικότητα πιέζει για άμεσες και γενναίες λύσεις. Αυτό είναι αναγκαίο, όχι μόνο λόγω των δεσμεύσεων της Χώρας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση - η μη τήρηση των οποίων επί σειρά ετών από τις αβελτηρίες των Κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ είχε απομειώσει το κύρος της Χώρας και είχε οδηγήσει στην επιβολή εξοντωτικών προστίμων – αλλά και επειδή επιβάλλεται για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και της ποιότητας ζωής όλων μας. Γιατί, σε τελική ανάλυση, δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη και πολιτισμό, χωρίς να έχουμε βρει λύση στο πρόβλημα των απορριμμάτων. Και ο πολίτης περιμένει ουσιαστικές και αποτελεσματικές διευθετήσεις και όχι άλλα ημίμετρα και προσωρινή κάλυψη του προβλήματος και των συνεπειών του για να μπει, για μία ακόμη φορά, «κάτω από το χαλί», όπως συνέβαινε επί των προηγούμενων Κυβερνήσεων.

ΙΙ. Έτσι σήμερα, μετά από μακροχρόνιες ανεπιτυχείς προσπάθειες, η συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με το εξειδικευμένο τεχνικό και επιστημονικό δυναμικό της Χώρας και με τη συνδρομή και ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απέδωσε καρπούς. Είμαστε, επιτέλους, σε θέση να εγκαινιάσουμε ολοκληρωμένο το πρώτο σύγχρονο, υψηλής τεχνολογίας, εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης και βιολογικής επεξεργασίας απορριμμάτων που απέκτησε η Χώρα μας και το οποίο είναι παράλληλα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Ας μην ξεχνάμε ότι όλη η προσπάθεια ξεκίνησε από το 1997 και, ατυχώς, λόγω έλλειψης πολιτικής βούλησης και αδιαφανών διαδικασιών, καρκινοβάτησε 7 ολόκληρα χρόνια, για να φθάσει σήμερα σε αίσιο πέρας.
Το Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (Ε.Μ.Α.Κ.) αποτελεί την καρδιά του περιβαλλοντικού σχεδιασμού για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής. Αν αναλογισθεί κανείς ότι διασφαλίζεται, με τον τρόπο αυτόν, η διαχείριση και επεξεργασία του 50% απορριμμάτων της Χώρας, μπορεί να αντιληφθεί την τεράστια σημασία του έργου. Παράλληλα, πρέπει να σημειωθεί ότι το εργοστάσιο επιτυγχάνει τεράστια μείωση των αποβλήτων για υγειονομική ταφή. Σε μονάδες βάρους η μείωση εκφράζεται με το ποσοστό 75%. Όμως σε μονάδες όγκου, που είναι και ο αποφασιστικός παράγοντας για τη δέσμευση της γης που θα «φιλοξενήσει» ένα ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ, η μείωση είναι πάνω από 90%!!
Με τη λειτουργία του γυρνάμε πλέον σελίδα. Αφήνουμε το χθες, την ανεξέλεγκτη εναπόθεση, τις χωματερές και ό,τι αυτές συμβολίζουν και περνάμε στο σήμερα και στις νέες δυνατότητες που παρέχουν οι σύγχρονες βιομηχανικές εγκαταστάσεις για την επεξεργασία των απορριμμάτων, τη χρησιμοποίησή τους ως πρώτη ύλη για την παραγωγή προϊόντων και ενεργειακών πόρων που μπορούν να αξιοποιηθούν από την ελληνική βιομηχανία (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας), καθώς την ευρεία προώθηση της ανακύκλωσης.
ΙΙΙ. Είμαστε ευτυχείς που σήμερα ξεπληρώνουμε το παλιό χρέος της Πολιτείας προς τους κατοίκους της Αττικής, και ιδίως προς τους κατοίκους των γειτονικών Δήμων του Θριασίου και της Δυτικής Αττικής: Τη σταδιακή μετατροπή της χωματερής των ¶νω Λιοσίων - ενός Τόπου που για δεκαετίες θύμιζε εποχές μιζέριας, εποχές ανάπτυξης χωρίς σεβασμό στη φύση, σε σύγχρονο πάρκο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης - σε χώρο πρασίνου, με τη λειτουργία του Εργοστασίου Ανακύκλωσης. Ενός έργου που σέβεται την περιοχή και τους πολίτες που το φιλοξενούν, άρχισε να γίνεται πραγματικότητα.
Η πρωτοβουλία αυτή αποκαθιστά και την «περιβαλλοντική δικαιοσύνη» απέναντι στους πολίτες που επί πολλές δεκαετίες φιλοξένησαν στην περιοχή τους μια χωματερή–εστία ρύπανσης και έντονης υποβάθμισης της ποιότητας ζωής τους. Αλλά και, περαιτέρω, δίνουμε το μήνυμα ότι η αγαστή συνεργασία ανάμεσα στους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στην κεντρική Διοίκηση μπορεί να παρακάμψει χρόνιες αγκυλώσεις και καθυστερήσεις και να οδηγήσει σε απτή βελτίωση της καθημερινότητας των τοπικών κοινωνιών. Παράλληλα, τα σημερινά εγκαίνια του Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης αποτελούν μία θαυμάσια ευκαιρία για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης, προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης περιβαλλοντικής συνείδησης, μεριμνώντας για το περιβάλλον και τις μελλοντικές γενιές.

IV. Το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, σε συνεργασία με τον Ενιαίο Σύνδεσμο Δήμων και Κοινοτήτων, ο οποίος είναι ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική, με έργα που λειτουργούν - και όχι με τις ασκήσεις επί χάρτου και τις ατελέσφορες προσπάθειες του παρελθόντος - εφαρμόζει αποτελεσματικό πρόγραμμα διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής που σχετίζεται στενά με την περιβαλλοντική αναβάθμισή της. Προωθούμε το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Αποκατάστασης Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2008. Βάλαμε, πλέον, τάξη και διασφαλίσαμε όρους διαφάνειας στη διαχείριση των αποβλήτων, τόσο με τις ρυθμίσεις του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων για τις δημοτικές επιχειρήσεις όσο και με την πρόβλεψη ότι οι ΟΤΑ καθίστανται αποκλειστικοί φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων, με τη μορφή Συνδέσμων και ανωνύμων εταιρειών ΟΤΑ (άρθρο 30 του ν. 3536/2007). Θέσαμε τέρμα στην απουσία ελέγχου των οικονομικών στοιχείων δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων, η οποία οδήγησε στη γνωστή αδιαφανή διαχείριση και στην κατασπατάληση εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία δεν ξέρει κανείς που διοχετεύθηκαν. Αναγνωρίζουμε ότι ο ρόλος των Ο.Τ.Α., σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων, είναι εξαιρετικά σημαντικός και τους παρέχουμε όλα τα θεσμικά και οικονομικά εφόδια, προκειμένου ν? ανταποκριθούν στον ρόλο τους αυτόν και κυρίως στις προσδοκίες των πολιτών. Εξασφαλίσθηκε, τον Ιανουάριο του 2005, μετά από αλλεπάλληλες συνεννοήσεις με την Ε.Ε. και με την εγγύηση του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α., η χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής των έργων με 152 εκ. ?. Και όλ? αυτά τη στιγμή που οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ δεν είχαν καταφέρει να εξασφαλίσουν ούτε ένα ευρώ, γιατί, όπως μας ενημέρωσαν από το Ταμείο Συνοχής, ενέκριναν τον Ιανουάριο του 2005 τη χρηματοδότηση, παρά το γεγονός ότι το ζήτημα εκκρεμούσε για χρόνια, γιατί «δεν είχαν βρει ως τότε αξιόπιστο συνομιλητή»!!! Και όχι μόνον αυτό αλλά ανέχθηκαν και συγκάλυψαν απαράδεκτες τακτικές αδιαφάνειας και κακοδιαχείρισης δημόσιου χρήματος που σήμερα πια έχουν πάρει το δρόμο της Δικαιοσύνης.
Απ? όλα τα παραπάνω είναι σαφές ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα την τελευταία τριετία, προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης και της αναδιάρθρωσης του τομέα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων. Και, πάντως, πολύ περισσότερα απ? ό,τι τα τελευταία 20 χρόνια, που κυριολεκτικά πήγαν «χαμένα» και από την άποψη της διαχείρισης απορριμμάτων. Η ευόδωση όμως όλων αυτών των προσπαθειών και ο εξορθολογισμός του συστήματος διαχείρισης των απορριμμάτων και των αποβλήτων εν γένει, είναι θέμα που αφενός έχει ορισμένη χρονική διάρκεια και αφετέρου υπερβαίνει τόσο τις Περιφέρειες όσο και τους ΟΤΑ, γιατί είναι υπόθεση όλων μας».

Απάντηση