Σπαρτιατική ηθική, πολιτική και "φιλοσοφική" σκέψη

Μικρά και μεγάλα γεγονότα, γνωστές και άγνωστες πτυχές της ιστορίας, από την προϊστορία και την αρχαιότητα μέχρι σήμερα
Απάντηση
vsm
Νέο Μέλος
Δημοσιεύσεις: 8
Εγγραφή: 21 Ιούλ 2006 16:37

Σπαρτιατική ηθική, πολιτική και "φιλοσοφική" σκέψη

Δημοσίευση από vsm » 26 Ιούλ 2006 11:42

Με ενδιαφέρει το παραπάνω θέμα (αν και 'ξενέρωτο' σε σχεση με άλλα σε αυτο το forum).

Τελευταία διάβασα τα δυο βιβλια του Τ.Μπαλτάκου ("Το τελος του Εφιάλτη" και "Ερμοκοπίδες"). Κατ'αυτά, η σπαρτιατικη φιλοσοφια
ναι μεν διέπλαθε σκληρούς άνδρες (μεσω εκπαιδευσης μακροχρονιας
και επαναληπτικης) αλλα και εμφυσουσε "ενσυνειδητη πειθαρχια"
στον υπερτατο βαθμό (εως και φιλοσοφικής υποστηριξης αυτής).
Ισχυε αυτο? Θα μπορουσε ενας Σπαρτιατης ομοιος να "φιλοσοφησει"
με εναν Αθηναιο επι των διαφορων κοσμοαντιληψης
των 2 πολεων?

Σε εναν κοσμο υλιστικο και εν πολλοις μηδενιστικο, αξιζει κανεις
να υπενθυμισει (στον εαυτο του, πρωτιστως) τον σπαρτιατικο δρομο.

lakedaimonios
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 177
Εγγραφή: 27 Ιουν 2006 17:19

Re: Σπαρτιατική ηθική, πολιτική και "φιλοσοφική" σ

Δημοσίευση από lakedaimonios » 26 Ιούλ 2006 12:48

vsm έγραψε:Με ενδιαφέρει το παραπάνω θέμα (αν και 'ξενέρωτο' σε σχεση με άλλα σε αυτο το forum).

Τελευταία διάβασα τα δυο βιβλια του Τ.Μπαλτάκου ("Το τελος του Εφιάλτη" και "Ερμοκοπίδες"). Κατ'αυτά, η σπαρτιατικη φιλοσοφια
ναι μεν διέπλαθε σκληρούς άνδρες (μεσω εκπαιδευσης μακροχρονιας
και επαναληπτικης) αλλα και εμφυσουσε "ενσυνειδητη πειθαρχια"
στον υπερτατο βαθμό (εως και φιλοσοφικής υποστηριξης αυτής).
Ισχυε αυτο? Θα μπορουσε ενας Σπαρτιατης ομοιος να "φιλοσοφησει"
με εναν Αθηναιο επι των διαφορων κοσμοαντιληψης
των 2 πολεων?

Σε εναν κοσμο υλιστικο και εν πολλοις μηδενιστικο, αξιζει κανεις
να υπενθυμισει (στον εαυτο του, πρωτιστως) τον σπαρτιατικο δρομο.
Καλησπερα vsm,ολα τα παραπανω χαρακτηριστικα που αναφερεις για τους σπαρτιατες ειχαν εμφυσηθει απο τους νομους του Λυκουργου και αποτελουσαν τροπο ζωης για αυτους, ειχαν αναπτυχθει ολοκληρες φιλοσοφιες οχι μονο για την πειθαρχια αλλα και για την μαχη για τον φοβο και την αντιμετωπιση του και αλλα πολλα.Με τους αθηναιους ειχαν εντονη αντιπαραθεση σε πολλα θεματα απο τον τροπο ζωης μεχρι και την κοσμοαντιληψη που αναφερεις.Σιγουρα θα μπορουσαν να φιλοσοφησουν μαζι απλα θα ηταν ενα ''κοινο''γεματο διαφωνιες και διαφορετικες αντιμετωπισεις.Ενα χαρακτηριστικο παραδειγμα ειναι το γεγονος οτι η Σπαρτη δεν ειχε τειχη ενω η Αθηνα ειχε.οι Σπαρτιατες πιστευαν οτι τα ισχυροτερα τειχη μιας πολης ηταν οι ανδρες της και καταυτον τον τροπο τους κρατουσε σε εγρηγορση.
Η ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ

epiktitos
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 103
Εγγραφή: 09 Μαρ 2004 20:09

Δημοσίευση από epiktitos » 26 Ιούλ 2006 14:06

Δεν υπάρχει φιλοσοφία γνήσια χωρίς άσκηση .Πως θα μπορέσεις να επιβληθείς στο μυαλό ,επιθυμίες κ.α εάν δεν μπορείς να επιβληθείς στο σώμα σου;
epiktitos Ο ΝΟΩΝ.....ΝΟΕΙΤΩ

vsm
Νέο Μέλος
Δημοσιεύσεις: 8
Εγγραφή: 21 Ιούλ 2006 16:37

Δημοσίευση από vsm » 26 Ιούλ 2006 16:39

μεγαλη κουβεντα, επικτητε!

οσο για τα σχολια του Λ., η απορια μου παραμενει ως εξης: στο δικο μου μυαλο οι Σπαρτιατες υπηρξαν πρωτιστως πολεμιστες. Η 'θεωριτικη' τους καταρτιση θα τους επετρεπε να φιλοσοφησουν εις βαθος με εναν Αθηναιο, 'η μήπως για αυτους οι νομοι του Λυκουργου αποτελουσαν την απολυτη περιχαρακωση της σκεψης τους? μηπως δηλαδη το μονο που θα επιχειρηματολογουσαν θα ηταν "το λενε οι νομοι"?

και εν τελει, το γενικοτερο ερωτημα μου ειναι: ποια/ποση απο τη σοφια των αρχαιων λαμβανουμε σημερα? ποια στρατηγικη παιδειας εκμεταλλευονται τη σοφια αυτη? (ρητορικο, φυσικα)

Άβαταρ μέλους
zeus52
Νέο Μέλος
Δημοσιεύσεις: 19
Εγγραφή: 24 Σεπ 2005 19:32

Δημοσίευση από zeus52 » 26 Ιούλ 2006 23:01

Sigoura oi Spartiates eixan to teleiotero, artiotero stratiwtiko systima tis epoxis....Toso teleio kai artia ekpaideymeno strato den eixe kamia Poli-Kratos tis epoxis...
Oso gia nomous den eixan. O monos nomos pou isxye itan o stratiwtikos. Apektisan omws tin epoxi tou Lykourgou(?alloi lene oti den ypirkse pote) kai itan idiaitera skliroi. Par'ola auta omws pali isxye o stsatiwtikos nomos panw ap'ola. Gi auto kai eixan dyo vasiliades....otan o enas tha efeyge gia polemo o allos emene pisw kai frontize gia tin taksi kai tin synexeia tis stratiwtikis ekpaideysis.
Eidikotera:
ο ''Κύκλος'' των αρχαίων Σπαρτιατών.

Έλεγαν οι γέροντες: «'Αμες ποκ' ημέθ άλκιμοι νεανίες» (Κάποτε ήμασταν και εμείς εύρωστοι νέοι).

Απαντούσαν οι ενήλικες με τη φράση: «'Αμες γ΄ημές ει δε λης, πείραν λάβε» (Εδώ είμαστε εμείς, αν θες λάβε πείραν).

Τριταπαντούσαν οι νέοι «'Αμες δε γ΄εσόμεθα πολλώ κάρονες» (Κάποτε θα γίνουμε και εμείς καλύτεροι και από τους δύο προηγηθέντες κύκλους).

Kai akoma:
Στους Λακεδαιμονίους, όμως, δεν επιτρέπεται να αναζητούν με κάθε τρόπο τη σωτηρία τους. Αν η σωτηρία τους δεν συνοδεύεται από ψυχική ανωτερότητα, είναι προτιμότερος ο θάνατος. Γιατί εκείνοι που διεκδικούν το τρόπαιο της αρετής, πρέπει να ενδιαφέρονται περισσότερο απ΄ όλα για τούτο. Θυμηθείτε τους τριακοσίους που συνέτριψαν όλες τις δυνάμεις των Αργείων στις Θυρρεές και τους χιλίους που πολέμησαν στις Θερμοπύλες και έχοντας να αντιμετωπίσουν επτακόσιες χιλιάδες βαρβάρους, δεν λιποτάκτησαν ούτε νικήθηκαν, αλλά πέθαναν εκεί όπου είχαν ταχθεί να μείνουν, δείχνοντας τέτοιο μεγαλείο, ώστε εκείνοι που εγκωμιάζουν με τέχνη να μην μπορούν να βρουν επαίνους αντάξιους της Αρετής εκείνων........ ΛΟΓΟΙ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΑΡΧΙΔΑΜΟΥ
Oso gia tin filosofia twn tote Spartiatwn periorizotan sto < Ή ΤΑΝ Ή ΕΠΙ ΤΑΣ > auto ta leei ola

epiktitos
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 103
Εγγραφή: 09 Μαρ 2004 20:09

Δημοσίευση από epiktitos » 26 Ιούλ 2006 23:50

Οταν ο Διογενης επαινουσε τους Σπαρτιατες του λενε οι Αθηναιοι : αφου σ'αρεσουν τοσο πολυ γιατι δεν πας να μεινης μαζι τους ; Και απαντα ο σοφος : αναγκη γιατρου εχουν οι ασθενεις και οχι οι υγιεις . Τα συμπερασματα δικα σας.
Υπ'οψιν οτι οι αρχαιοι φιλοσοφοι ηταν μαθητες του Χειρωνα = του χειροτερου : Ηρακλης = η δοξα της ψυχης , Ιασων=θεραπευτης , Αχιλλεας = αυτος που λυει τα αγχη κ.α ,και ηταν πολεμιστες ,αστρονομοι, φιλοσοφοι ,ιατροι κ.α.
Μην σας ξεγελουν οι μυθοι που τους περιβαλουν προκειται για τελειους ,αριστους ανθρωπους , αλλωστε οι μυθοι δεν ειναι παρα-μυθια .
Το ταν η επι τας αυτο απο μονο του ειναι μια βαθια φιλοσοφικη αποψη.
Σημειωστε οτι ακομη και τα χρηματα ηταν σιδερενια για να μην πουμε και για τα υπολοιπα .

Υ.Γ Δεν καταγομαι απο την Σπαρτη .
epiktitos Ο ΝΟΩΝ.....ΝΟΕΙΤΩ

Ζήνων
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 80
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2006 11:55

Δημοσίευση από Ζήνων » 27 Ιούλ 2006 19:16

Λακεδαιμόνιος έγραψε:

<<...αναπτυχθει ολοκληρες φιλοσοφιες οχι μονο για την πειθαρχια αλλα και για την μαχη για τον φοβο και την αντιμετωπιση του και αλλα πολλα>>

Σωστά. Ο Χίλων, ένας απ` τους επτά σοφούς της αρχαιότητας, ήταν Λακεδαιμόνιος. Κάτι λέει αυτό όσο να`ναι.


<<Ενα χαρακτηριστικο παραδειγμα ειναι το γεγονος οτι η Σπαρτη δεν ειχε τειχη ενω η Αθηνα ειχε>>

Υποθέτω μιλάς γιά τον 5ο- 4ο π.Χ. αι.
Διότι τον 3ο π.Χ. αι. τα πράγματα άλλαξαν. Απ` όσο θυμάμαι η τελευταία φορά που οι Σπαρτιάτες αμύνθηκαν ατείχιστοι * ήταν εναντίον του Πύρρου.
Λίγο μετά ο Κλεομένης έχτισε τείχη , αλλά ατυχώς ούτε αυτά δεν βοήθησαν την Σπάρτη απέναντι στους Μακεδόνες του Αντίγονου Δώσωνα.


Επίκτητος έγραψε :

<<Δεν υπάρχει φιλοσοφία γνήσια χωρίς άσκηση >>

Δήλωση σε απόλυτη αρμονία με το ψευδώνυμο (και όσα παρέδωσε σχετικά ο Αρριανός :-)

-----------------------------------------------------

* και τι άμυνα ήταν εκείνη - και πόσο αγνοήθηκε απ` την Ιστορία!
Γυναικόπαιδα υπερασπιζόμενα την ατείχιστη πόλη τους, νίκησαν τον μεγαλύτερο στρατιωτικού νου μετά τον Αλέξανδρο.
Αδιανόητο...Πολεμικοί Ελέφαντες , εμπειροπόλεμος στρατός και ο ίδιος ο πολύς Πύρρος, να φεύγουν με την ουρά στα σκέλια.

Άβαταρ μέλους
zeus52
Νέο Μέλος
Δημοσιεύσεις: 19
Εγγραφή: 24 Σεπ 2005 19:32

Δημοσίευση από zeus52 » 27 Ιούλ 2006 19:53

Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ
Ο Νόμος στην Αρχαία Σπάρτη, ίσταται υπεράνω όλων, προσδιορίζοντας με σαφήνεια τα καθήκοντα, τις υποχρεώσεις αλλά και τα δικαιώματα των Λακεδαιμονίων. Η αυστηρότητα των Νόμων εναρμονίζεται προς το λιτό και αυστηρό πρότυπο ζωής το οποίο η Λακωνική Πολιτεία εμφορεί στα μέλη της, διαμορφώνοντας μία κοινωνία υποδειγματικών πολιτών και συνάμα αφοσιωμένων στρατιωτών. Η σπαρτιατική νομοθεσία εδράζεται στους κανόνες του Λυκούργου, ο οποίος, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ( «Απολογία» Fr 533 και «Πολιτικά» 1270 b) έζησε και νομοθέτησε κατά την περίοδο τελέσεως της πρώτης Ολυμπιάδας (777 π.Χ.). Από κοινού με τους βασιλείς Ίφιτο των Ηλείων και Κλεισθένη των Πισατών, ο Λυκούργος καθιερώνει την Ολυμπιακή εκεχειρία, την κατάπαυση δηλαδή των εχθροπραξιών, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Λυκούργος δεν ήταν ένας απλός άνθρωπος, αλλά μία Θεϊκή μορφή, ενώ κατ' άλλους αποτελούσε διαβιβαστή των Θεϊκών εντολών. Κατά τον Πίνδαρο (514-438), οι Νόμοι της Σπάρτης δόθηκαν στον Λυκούργο από τον Πύθιο Απόλλωνα. Σχετική προς αυτή την παράδοση, αποτελεί η ρήση του δελφικού μαντείου "Θεοφιλής και Θεός μάλλον ή άνθρωπος" αποδίδοντας την κυρίαρχη αντίληψη περί του Λυκούργου.
Συνεχιζεται...

Ζήνων
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 80
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2006 11:55

Δημοσίευση από Ζήνων » 28 Ιούλ 2006 10:57

vsm έγραψε :

<<Σε εναν κοσμο υλιστικο και εν πολλοις μηδενιστικο, αξιζει κανεις
να υπενθυμισει (στον εαυτο του, πρωτιστως) τον σπαρτιατικο δρομο.>>


Ξαναδιαβάζοντας πρόσεξα το παραπάνω. Νομίζω είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας. Ο καθένας βρίσκει τι του ταιριάζει.

Καλός ο σπαρτιάτικος τρόπος ζωής , αλλά μ` αρέσει περισσότερο το :

"Δεν είμαι αντίθετος στο να απολαύσω την πολυτέλεια αλλά αρκούμαι στα λίγα , ώστε να μη νοιώσω δυστυχής αν αυτή μου λείψει", του -Αθηναίου- Επίκουρου. (*)

Η "άσκηση" κατά την γνώμη μου πρέπει να έχει κατεύθυνση / σκοπό την εσωτερική βελτίωση, να μην επιβάλλεται άνωθεν και να μην είναι ίδια γιά όλους, αλλά να την διαλέγει ο καθένας προσωπικά.
Αλλιώς , "η άσκηση γίνεται είδωλο" κατά την (σωστή κατ` εμένα) ρήση ενός σούφι του 11ου αι.


(*) Ο οποίος γεννήθηκε μεν στη Σάμο, αλλά ήταν Αθηναίος μέχρι το κόκκαλο.

lakedaimonios
Πλήρες Μέλος
Δημοσιεύσεις: 177
Εγγραφή: 27 Ιουν 2006 17:19

Δημοσίευση από lakedaimonios » 28 Ιούλ 2006 11:21

zeus52 έγραψε:Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ
Ο Νόμος στην Αρχαία Σπάρτη, ίσταται υπεράνω όλων, προσδιορίζοντας με σαφήνεια τα καθήκοντα, τις υποχρεώσεις αλλά και τα δικαιώματα των Λακεδαιμονίων. Η αυστηρότητα των Νόμων εναρμονίζεται προς το λιτό και αυστηρό πρότυπο ζωής το οποίο η Λακωνική Πολιτεία εμφορεί στα μέλη της, διαμορφώνοντας μία κοινωνία υποδειγματικών πολιτών και συνάμα αφοσιωμένων στρατιωτών. Η σπαρτιατική νομοθεσία εδράζεται στους κανόνες του Λυκούργου, ο οποίος, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ( «Απολογία» Fr 533 και «Πολιτικά» 1270 b) έζησε και νομοθέτησε κατά την περίοδο τελέσεως της πρώτης Ολυμπιάδας (777 π.Χ.). Από κοινού με τους βασιλείς Ίφιτο των Ηλείων και Κλεισθένη των Πισατών, ο Λυκούργος καθιερώνει την Ολυμπιακή εκεχειρία, την κατάπαυση δηλαδή των εχθροπραξιών, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Λυκούργος δεν ήταν ένας απλός άνθρωπος, αλλά μία Θεϊκή μορφή, ενώ κατ' άλλους αποτελούσε διαβιβαστή των Θεϊκών εντολών. Κατά τον Πίνδαρο (514-438), οι Νόμοι της Σπάρτης δόθηκαν στον Λυκούργο από τον Πύθιο Απόλλωνα. Σχετική προς αυτή την παράδοση, αποτελεί η ρήση του δελφικού μαντείου "Θεοφιλής και Θεός μάλλον ή άνθρωπος" αποδίδοντας την κυρίαρχη αντίληψη περί του Λυκούργου.
Συνεχιζεται...
ZEUS πολυ ενδιαφερον αυτα που γραφεις μπορεις να παραθεσεις βιβλιογραφια για τον λυκουργο?
Η ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ

Απάντηση