Αρχαιολατρεία και χριστιανισμός

Θρησκεία & πίστη, εσωτερισμός και υπαρξιακές αναζητήσεις
Απάντηση
feanor
Ιδρυτικό Μέλος
Δημοσιεύσεις: 633
Εγγραφή: 10 Φεβ 2004 12:07

Αρχαιολατρεία και χριστιανισμός

Δημοσίευση από feanor » 19 Νοέμ 2004 12:55

μιχάλης έγραψε:Η επίδειξη μόδας σε ναό στην Πόλη (Αγία Ειρήνη νομίζω) και η διαφήση των τούρκων για τη γιουροβίζιον που έδειχνε τους δερβίσιδες να πατούν και να χορεύουν στην εικόνα του Χριστού, δείχνουν μάλλον ότι δεν έχουν και πολύ σεβασμό..Νομίζω συμφωνούν όλοι σε αυτό.
ΠΟΣΕΙΔΩΝ έγραψε:Aπορώ πώς δέν υπήρξε η παραμικρή αντίδραση εκ'μέρους των Ελλήνων!
ΝΤΡΟΠΗ
Κράτος είναι αυτό
feanor έγραψε:Το συγκεκριμένο σχόλιο μου δημιούργησε ένα ερώτημα. Από τη μια εσύ κι ο Μιχάλης υποστηρίζετε πως όλα τα δεινά του ελλληνισμού οφείλονται στο χριστιανισμό ακι τους παπάδες και από την άλλη κόπτεστε για την τύχη χριστιανικών μνημείων, που καλώς ή κακώς δεν μας ανήκουν αιώνες τώρα. Πιο λογικό θα το έβλεπα να στηλίτευες την πρακτική που ουσιαστικά 'τουρκοποιεί' τις αρχαίες πόλεις της Μ. Ασίας παρά αυτό.
Περιμένω γνώμες/απόψεις/παρατηρήσεις
Do not meddle in the affairs of Wizards, for they are subtle and quick to anger

Άβαταρ μέλους
μιχάλης
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 405
Εγγραφή: 07 Σεπ 2004 12:28

Δημοσίευση από μιχάλης » 19 Νοέμ 2004 13:30

Απαντώ όπως και στη συζήτηση απ' όπου πήρες τα συγκεκριμένα αποσπάσματα, ότι δεν μίλησα για δεινα του ελληνισμού από το χριστιανισμό. Έχω υποστηρίξει άλλωστε ότι σε δύσκολους καιρούς ο ελληνισμός διεσώθει από αγνούς και άγιους πατέρες της εκκλησίας. Με το σημερινό παπαδολόι, ναι έχω πρόβλημα, ιότι μόνο χριστιανικά ήθη δεν έχουν..Αυτά σαν παρατήρηση.

Η άποψή μου είναι ότι ο χριστιανισμός είναι τμήμα του ελληνισμού, άσχετα με καταστροφές που έγιναν από χριστιανούς που δεν ήξεραν και πολύ καλά το τι πρεσβεύουν, σε βάρος αρχαιοελληνικών ναών και κειμένων. Οπότε δεν μπορούμε να αποκλείσουμε κάποιον που ασπάζεται και αγαπά τα αρχαιοελληνικά ιδεώδη από τη χριστιανική πίστη. Πιστεύω επίσης ότι σε ένα βαθμό οι Έλληνες φιλόσοφοι ήταν μονοθεϊστές, καθώς μιλούν για το 'θείον', ότι πιστεύουν και ακολουθούν 'το λόγο' κλπ, ενδείξεις μονοθεϊσμού.

Άβαταρ μέλους
smartboy
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 643
Εγγραφή: 01 Μαρ 2004 17:40

Δημοσίευση από smartboy » 12 Δεκ 2004 22:33

Του Κωστή Παλαμά, αφιερωμένο στο Γεώργιο Γεμιστό Πλήθωνα, από τους ελάχιστους φιλόσοφους εν καιρώ Βυζαντίου.


Οι Πολύθεοι.

Μακαρισμένος εσύ που μελέτησες
να τον ορθώσης απάνω στους ώμους σου
το συντριμμένο ναό των Ελλήνων!
Του Νόμου τ’ άγαλμα σταίνεις κορώνα του,
στις μαρμαρένιες κολώνες του σκάλισες
τους λογισμούς των Πλωτίνων.

Είδες τον κόσμο κι ατέλειωτο κι άναρχο
ψυχών και θεών, μαζί κύριων και υπάκουων,
σφιχτοδετά κρατημένη αρμονία
και των καπνών και των ίσκιων τα είδωλα
παραμερίζοντας όλα, ίσα τράβηξες
προς την Αιτία
και σε κρυψώνα ιερό, και σωπαίνοντας
έσπειρες, έξω απ’ το μάτι του βέβηλου,
κ’ έπλασες λιόκαλη εσύ σπαρτιάτισσα
τη θυγατέρα σου την Πολιτεία.

Στους χριστιανούς τους μισόζωους ανάμεσα
ξαναζωντάνεψες Ολυμπους άγνωρους,
έθνη καινούριων αθανάτων κι άστρων
μέσα σε σένα Λυκούργοι και Πλάτωνες
απαντηθήκαν, το λόγο ξανάνιωσες
των Ζωροάστρων.

Κι αφού το τέκνο μεγάλωσες, ένιωσες
τότε μονάχα την κούραση, κ’ έγυρες
ζωή κατόχρονη ισόθεης σκέψης,
κι αλαφροπήρε σε ο θάνατος κ’ έφυγες
το μυστικό, τρισμκάριε, τον ίακχο
με τους Ολύμπιους θεούς να χορέψης.

Σοφός, κριτής και προφήτης μας μοίρασες
από το γάλα που εσένα σε πότισε
της Ουρανίας Αφροδίτης η ρώγα.
Του κόσμου αφήνεις το τέκνο, το θάμα σου
μα ο μισερός κι ο στραβός κι ο ζηλόφτονος
λυσσομανάει και το ρίχνει στη φλόγα.

Όμως ο αέρας τριγύρω στη φλόγα σου
πνοή σοφίας κι αλήθειες πνοή γίνεται,
κι από τη θράκα της φλόγας πετάχτη
στον ήλιο ολόισα ένας νους μεγαλόφτερος
τ’ αποκαίδια σου κρύβουμε γκόλφια μας,
και θησαυρός της φωτιάς σου είν’ η στάχτη!
ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ Να πεισω καθε δαδουχο,να αναψει παλι την δαδα.

Άβαταρ μέλους
smartboy
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 643
Εγγραφή: 01 Μαρ 2004 17:40

Δημοσίευση από smartboy » 12 Δεκ 2004 22:34

Mέγας Βασίλειος, Αρχιεπίσκοπος Καισαρείας (Ο Aγιος Βασίλης)

«Είναι εχθροί οι Έλληνες, διότι διασκεδάζουν κατα-βροχθίζoντας με ορθάνοιχτο στόμα τον Ισραήλ. Στόμα δε λέγει εδώ ο προφήτης (βλ. Ησαΐας Θ΄11) την σοφιστική του λόγου δύναμη η οποία τα πάντα χρησιμοποίησε για να παραπλανήσει τους εν απλότητι πιστευσάντων.» - Βασίλειος Καισαρείας, εις Προφήτην Ησαϊα 9.230.8


Ιωάννης Χρυσόστομος, Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως

«Αν στα ενδότερα κοιτάξεις θα δεις, τέφρα και σκόνη και υγιές ουδέν, αλλά τάφος ανεωγμένος ο λάρυγξ αυτών, τα πάντα δε γεμάτα ακαθαρσίες και ιχώρ, και πάντα τα δόγματα τους βρίθουν σκωλήκων... Αυτά γέννησαν και αύξησαν οι Έλληνες, από των φιλοσόφων λαβόντες... Ημείς δε ου παραιτούμεθα της κατ' αυτών μάχης.» - Ι. Χρυσόστομος (344-407 μ.Χ.), εις ¶γιον Ιωάννην τον Ευαγγελιστήν, Ομιλία ξς΄ 59.369.12 - 370.11

«Ο δε μέγας Ιωάννης (ο Χρυσόστομος) ασκητάς πυρπολούμενους από ζήλον θεού (φανατισμένους καλόγερους) συνέλεξε, με βασιλικούς δε νόμους αυτούς οπλίσας, κατά των ειδωλικών (ελληνικών) έπεμψε τεμενών, τα δε χρήματα για τους κατεδαφιστές και τους βοηθούς, δεν έλαβε απ' τα βασιλικά ταμεία, αλλά από πλούσιες γυναίκες που φιλοτίμως να παρέχουν κατέπειθε, ώστε με την λαμπρή τους πίστη να κερδίσουν την ευλογία. Έτσι με τον τρόπο αυτόν τους υπολειπόμενους Σηκούς (ελληνικούς ναούς) με τούτον τον τρόπον εκ βάθρων ανέσπασεν.» - Θεοδώρητου, Εκκλησιαστική Ιστορία (Τομ. 5ος σελίδες 328 - 330)


Ευσέβιος, Επίσκοπος Καισαρείας Παλαιστίνης (265-340 ΜΑΧΧ)

«Τον πτωχόν και πένητα λαόν σήκωσες από... της κοπριάς των Ελληνικών μυσαγμάτων και κάθισες αυτόν μετά των αρχόντων του Ισραήλ, τον όντος λαόν αυτού.» - Ευσέβιος ευαγγ. προπαρ. / εις τους ψαλμούς / αλληλούϊα. ριβ΄ 23.1352.34


Αυτοκράτορες: Θεοδόσιος και Βαλεντινιανός προς Ισίδορον Έπαρχο Πραιτωρίου.14/ Νοέμβριου 435

«Διατάσουμε, όλα τα ιερά και οι ναοί όσα βρίσκονται ακόμα άθικτα, να
καταστραφούν με διαταγή των τοπικών αρχών και να εξαγνιστούν με την ύψωση του σημείου της χριστιανικής θρησκείας... αν με επαρκείς αποδείξεις ενώπιον ικανού δικαστή, εμφανιστεί κάποιος που έχει πραβλέψει αυτό τον νόμο, θα τιμωρηθεί με την ποινή του θανάτου»


ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΕΙΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ 1.10. Δεκέμ. 354 μ.Χ.

«Να κλείσουν όλοι οι ναοί σε όλες τις πόλεις και σε όλους τους τόπους της οικουμένης... Αν κάποιος με οποια­δήποτε δύναμη παραβεί (αυτό τον νόμο) θα τιμω­ρη­θεί με αποκεφαλισμο.
ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ Να πεισω καθε δαδουχο,να αναψει παλι την δαδα.

Άβαταρ μέλους
smartboy
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 643
Εγγραφή: 01 Μαρ 2004 17:40

Δημοσίευση από smartboy » 12 Δεκ 2004 22:35

Ο Διδάσκαλος του Γένους και πρωτεργάτης της απελευθέρωσης της Ελλάδος από τον Οθωμανικό ζυγό, Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833) κατήγγειλε το Aγιο Φως' ως απάτη και προέτρεψε την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία να διακόψει αυτές τις τελετές υποστηρίζοντας ότι " η αληθής θρησκεία όχι μόνο δεν διασφαλίζεται με την απάτην αλλά και τρέχει μέγαν κίνδυνον να καταφρονηθεί παντάπασι και να συναριθμηθεί με τας ψευδείς θρησκείας όπότε μεταχειρίζεται αυτά εκείνα μέσα- (δηλαδή όταν χρησιμοποιεί απάτες)...", ονόμαζε το 'Αγιο Φως' "ονειδος και αίσχος στρατηγούμενον από θρασύτατους θαυματοπλάστες" και δήλωνε κατηγορηματικά ότι "αληθής θρησκεία δεν έχει χρεία τοιούτων θαυμάτων"... Με βαθειά θλίψη ο Έλλην σοφός διαπιστώνει ότι , ενώ οι Έλληνες έχουν προς φωτισμόν μόνο το '΄Αγιο Φως' οι Ευρωπαίοι "ζουν μεταξύ αληθινων σοφών , περικυκλωμένοι από Ακαδημίες και Λύκεια από πάσης Τέχνης και Επιστήμης διδακτήρια. Έχουν ανοιχτές λαμπρές, δημόσιες βιβλιοθήκες και τα πιεστήρια των τυπογραφείων τους βουϊζουν καθημερινά και ασταμάτητα".

Η έρευνά μας γρήγορα προσανατολίστηκε στην κατεύθυνση της χρήσης κάποιας αυτόματα αναφλεγόμενης ουσίας η οποία να αναφλέγεται από μόνη της όταν έρθει σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα. Με τη συνδρομή του Εργαστηρίου Χημείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης προσδιορίσαμε ότι η καταλληλότερη ουσία για μια τέτοια χρήση είναι ο λευκός φωσφόρος.

Στους αναγνώστες εκείνους που θα υποστήριζαν ότι η ύπαρξη και η χρήση τέτοιων υλικών ήταν άγνωστη την αρχαιότητα θα αναφέρομε μόνο το ακόλουθο χωρίο του Στράβωνος: Στη Βαβυλώνα (Χαλδαία) υπάρχουν δύο είδη πηγών νάφθας , λευκή (άχρωμη διαυγής)και μελανή (αργό πετρέλαιο). Η λευκή νάφθα είαι που αναφλέγεται με πυρ. (Στράβων Γεωγραφικά 16.1.15.1-24)

Aγιον είναι μόνο το φως της αμφισβήτησης.

Από http://www.greatlie.com/gr/articles.cfm ... tail&id=34


Ωστόσο, υπάρχουν και αυτοί που πιστεύουν ότι ακόμη...

Η επιστήμη δεν έχει την δυνατότητα να εξηγήσει αυτό το μεγάλο θαύμα και αυτή την φορά προς τιμή της δεν τόλμησε να αποφανθεί ούτε θεωρητικά. Σε ένα αληθινό θαύμα άλλωστε πως να αποφανθεί η επιστήμη;


Αυτό ακριβώς το Αγιο Φως να φωτίζει όλη την ανθρωπότητα για ένα καλύτερο αύριο.

http://www.ert.gr/afieromata/Pasxa/fos.html


"Πάλι καλά που το Πανάγιο Φως φώτιζε την έξοδο από το σκοταδιασμένο δωμάτιο της Ελληνικής Φιλοσοφίας..
ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ Να πεισω καθε δαδουχο,να αναψει παλι την δαδα.

Άβαταρ μέλους
smartboy
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 643
Εγγραφή: 01 Μαρ 2004 17:40

Δημοσίευση από smartboy » 12 Δεκ 2004 22:39

Τα δελφικά παραγγέλματα


Η προχριστιανική ελληνική ηθική


Του Ευθυμιου Φουντα



Το Μαντείο των Δελφών έγινε διάσημο σ’ ολόκληρο το γνωστό τότε κόσμο, όχι μόνο για τους χρησμούς και τις πλείστες πληροφορίες που έδινε, αλλά και για το μεγάλο αριθμό παραγγελμάτων που είχαν χαρακτήρα συμβουλευτικό, κάτι σαν προτροπή προς τον ανθρώπινο νου, για να πορεύεται στο βίο του με σκοπό τη μελέτη των ηθικών προβλημάτων της καθημερινότητας.

Τα παραγγέλματα αυτά ήταν λιτά αποφθέγματα 2 έως 5 λέξεων αλλά μεστά σοφίας, και τα περισσότερα ανήκαν στους 7 σοφούς της αρχαιότητας (Θαλής ο Μιλήσιος, Πιττακός ο Μυτιληναίος, Βίας ο Πρηνεύς, Σόλων ο Αθηναίος, Κλεόβουλος ο Ρόδιος, Περίανδρος ο Κορίνθιος, Χίλων ο Λακεδαιμόνιος) και ήσαν χαραγμένα στον πρόσθιο τοίχο του Πρόναου ή επί των παραστάδων της πύλης του μεγάλου ναού ή επί του υπέρθυρου ή επί των πολλών στηλών, που είχαν τοποθετηθεί στις πλευρές του ναού περιμετρικά.



Κατά τον Σωσιάδη (Των Επτά Σοφών Υποθήκαι), τα επιγράμματα περιλαμβάνουν 147 παραγγέλματα, αλλά υπήρχαν και πίνακες που περιείχαν χωριστά τα παραγγέλματα ενός εκάστου των Επτά.

Ο θαυμασμός των αρχαίων Ελλήνων, για τα ανηρτημένα αυτά αποφθέγματα στο Μαντείο των Δελφών, ήταν τόσο μεγάλος, ώστε ο λυρικός ποιητής Πίνδαρος (522 π.Χ.) να θεωρεί τους επτά σοφούς, γιους του Ήλιου, που με την ακτινοβολία τους φώτιζαν και καθοδηγούσαν τον άνθρωπο στην οδό της αρετής.

Η επίδραση των λιτών αυτών διδαγμάτων υπήρξε τόσο μεγάλη στους μεταγενέστερους, ώστε να αποτελέσει σταθμό για την πνευματική εξέλιξη του ανθρώπου και θα θεωρούνται και σήμερα η πρώτη πνευματική πηγή των εννοιών της ισότητας, της ηθικής και του δικαίου.

Στη σύντομη αυτή σκιαγραφία των γνωμικών του Μαντείου των Δελφών αναδεικνύεται η άποψη ότι τουλάχιστον έξι αιώνες πριν από τη γέννηση του Χριστού τα θέσφατα του Δελφικού Απόλλωνα, όχι μόνον παρείχαν συμβουλές και οδηγίες για τη θέωση του ανθρώπου και για την ηθική του διαπαιδαγώγηση, αλλά το σημαντικότερο, ως είθισται και με πολλά άλλα αρχαιολογικά ρητά, αυτά τα γνωμικά τέλεσαν προϊόν αντιγραφής για πλείστα καινοδιαθηκικά χωρία.

Και εδώ θα ήταν χρήσιμο και δείγμα χαρακτήρα να αναγνωρισθεί επιτέλους η αρχαιοελληνική ηθική προτεραιότητα έναντι του χριστιανισμού και να αναφερθούν επιτέλους οι πηγές εκείνων των χωρίων της Καινής Διαθήκης, που σαφώς αντέγραψαν τα αρχαία ελληνικά ηθικά παραγγέλματα, άλλως θα μιλάμε πλέον με στοιχεία για πρωτοφανή λογοκλοπή, αλλά και για διατρέβλωση νοημάτων αυτών των καταβολών της χριστιανικής θρησκείας, εφόσον δεν αναφέρονται οι πηγές. Δύσκολη βέβαια η αποδοχή του γεγονότος, αφού τότε η Παλαιά Διαθήκη με την πληθώρα των αιμομιξιών και των γενοκτονιών, με την ανάδειξη ενός φυλετικού θεού ως προστάτη μιας συγκεκριμένης εθνότητας, ενός θεού εκτός κόσμου, απόμακρου, σκοτεινού και εκδικητικού, θα τοποθετείτο εκ των πραγμάτων εκτός χριστιανικής διδασκαλίας και θα εθεωρείτο ανάξια να σχετίζεται με το χριστιανισμό, τουλάχιστον στο θέμα της ηθικής διδασκαλίας.

Να λοιπόν γιατί αποσιωπούνται οι πηγές, παραχαράσσοντας τα γεγονότα, οδηγώντας την ελληνική σκέψη στο πυρ το εξώτερο και τον ελληνικό λόγο στη χρησιμότητα μόνο του εργαλείου. Γιατί άλλως θα απεδεικνύετο ότι οι πρόγονοί μας, αιώνες πριν από την έλευση του Χριστού, όχι μόνο γνώριζαν την ηθική και την αγάπη, αλλά και τις εφήρμοζαν στον καθημερινό τους βίο και μάλιστα σε πλατιές πληθυσμιακές ομάδες, αφού το μαντείο ήταν προσπελάσιμο για όλους, άρα και τα αποφθέγματα.

Ας δούμε όμως αυτά τα επιγράμματα, που διαλύουν το πνευματικό σκότος και αναδεικνύουν τη σαφή αντιγραφή:



ΤΟΥ ΧΙΛΩΝΟΣ:

«Τα μεν υψηλά ταπεινούν, τα δε ταπεινά υψούν» (Διογένης Λαέρτιος, Α, γ, 69).

«Πας ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται και ο ταπεινών εαυτόν υψωθήσεται» (Κατά Λουκάν, ιδ. 7-11).



ΤΟΥ ΧΙΛΩΝΟΣ:

«Τον τελευτηκότα μακάριζε» (Στοβαίου Ανθολογία Γ, παρ. 79ε).

«Μακάριοι οι νεκροί» (Αποκάλυψη Ιωάννου ιδ, 13).



ΤΟΥ ΧΙΛΩΝΟΣ:

«Πρεσβύτερον σέβου» (Συλλογή Δημητρίου Φαληρέως παρά Στοβαίου Γ, 74γ).

«Πρεσβυτέρω μη επιπλήξης» (Απόστολος Παύλος – Α΄Προς Τιμόθεον, ε, 1).



ΤΟΥ ΘΑΛΗ:

«Αγάπα τον πλησίον» (Γνωμ. Γ. Φιλάρετος, σελ. 53).

«Όσα νεμεσός των πλησίον αυτός μη ποιεί» (Συλλογή Δημ. Φαληρέως παρά Στοβαίου Α΄, παρ. 79ε).

«Αγαπήσης τον πλησίον σου ως σεαυτόν» (Κατά Ματθαίον, κβ, 39).



ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΟΣ:

«Μη ψεύδου αλλ’ αλήθευε» (Συλλογή Δημ. Φαληρέως παρά Στοβαίου Α΄, παρ. 79ε).

«Μη ψεύδεσθε εις αλλήλους» (Επιστ. Απ. Παύλου εις Κολοσσαείς γ΄ 9).



ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΟΣ:

«Όρκω μη χρω» (Εις Χρυσολωράν, σελ. 64)



Ομοίως ο ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ:

«Μηδέ ομνύναι θεούς…» (Διογένης Λαέρτιος, Ηα, παρ. 22).

«Μη ομόσαι όλως… μήτε εν τω ουρανώ… μήτε εν τη γη» (Κατά Ματθαίον Ε΄ 34-3Cool.



ΤΟΥ ΘΑΛΗ:

«Ένιοι δε και αυτών πρώτον (τον Θάλητα) ειπείν φασίν αθανάτους τας ψυχάς» (Διογ. Λαέρτιος Α.α παρ. 24).

«Και μη φοβηθήτε αποκτεινόντων το σώμα, την δε ψυχήν μη δυναμένους αποκτείναι» (Κατά Ματθαίον, ι.2Cool.



ΤΟΥ ΒΙΑ:

«Αφροσύνη μη προσδέχου» (Συλλογή Δημ. Φαληρέως παρά Στοβαίου, τόμος Α, σελ. 109, παρ. 79).

Παραβολή του ¶φρονος Πλουσίου, Κ. Διαθήκη.



ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΟΣ:

«Κριτής μη καθήσο. Ει δε μη, τω ληφθέντι εχθρός έση».

«Μη κρίνετε ίνα μη κριθήτε», Κ. Διαθήκη.



ΤΟΥ ΧΙΛΩΝΟΣ

«Τί εστί πλούτος; Θησαυρός κακών, εφόδιον ατυχημάτων, χορηγία πονηρίας»;

«Μη θησαυρίζετε θησαυρούς επί της γης!» Παραβολή.



ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΟΣ:

«Γονείς αίδου».

«Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου», Αγ. Γραφή.



ΤΟΥ ΘΑΛΗ:

«Ειρήνην αγάπα».

«Ειρήνη υμίν». Γνωστή ρήση του Ιησού.



ΤΟΥ ΒΙΑ:

«Περί θεών λέγε ως είσιν».

«Αποδώσατε τα του θεού, τω θεώ». Ιησούς.



ΤΟΥ ΠΙΤΤΑΚΟΥ:

«Αργός μη ίσθι, μηδ’ αν πλουτής».

«Ο μη εργαζόμενος μηδέ εσθιέτω». Απ. Παύλος.



ΤΟΥ ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΥ:

«Διαβολήν μίσει».

«Ου κατηγορήσεις τον πλησίον σου μαρτυρίαν ψευδή». Αγ. Γραφή.

ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΟΣ:

«¶ρχεσθαι μαθών, άρχειν επιστήση».

«Ουχ ούτω δε έσται εν υμίν, αλλ’ ος θέλει γενέσθαι μέγας εν υμίν, αλλ’ ος θέλει γενέσθαι μέγας εν υμίν, έσται διάκονος υμών». (Κατά Μάρκον, ι.42, 45).



ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΟΣ:

«Τα σπουδαία μελέτα».

«Ερευνάτε τας γραφάς». Κ. Διαθήκη.



ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΟΣ:

«Μη ψεύδου αλλ’ αλήθευε».

«Ου ψευδομαρτυρήσεις…». Αγ. Γραφή.



ΤΟΥ ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΥ:

«Αρχούσιν είκε».

«Αποδώσατε τα του καίσαρος τω καίσαρι…». Κ. Διαθήκη.



Αλλά η διδασκαλία των Ελλήνων φιλοσόφων διδάσκει τους λαούς της οικουμένης και οι ρήσεις τους εμφανίζονται και πάλι στα λόγια του Ιησού.



ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑ:

«Ου τα πάντα τοις πάσι ρητά».

«Μη δώτε τα άγια τοις κυσί, και θέτετε τους μαργαρίας ενώπιον των χοίρων».



ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ:

«Τί σε στενοχωρεί, φίλε, δώσε μου μέρος από τις φροντίδες σου, για να σε ξελαφρώσω».

«Δεύτε πάντες οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι καγώ αναπαύσω υμάς».



ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ:

«Κι αν ακόμα σε βρίσουν κι αν εξευτελίσουν ή σε χαστουκίσουν μη θυμώνεις».

«Όστις σε ραπίσει επί της μιας σιαγόνας, στρέψον αυτού και την άλλην».



ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ:

«Καταφέρετε να βλέπετε τον χειρότερο εχθρό σας σαν φίλο σας με την ίδια λαχτάρα».

«Αγαπάτε τους εχθρούς υμών».


Στην αρχαιότητα υπήρχαν πολλοί πίνακες δελφικών παραγγελμάτων, όπως ο πίνακας του Σωσιάδη «Των Επτά Σοφών υποθήκαι», που περιλάμβανε 147 παραγγέλματα, το κάθε ένα αποτελούμενο από δύο λέξεις, με πρώτο το «Έπου θεώ».



Στοβαίος Δημητρίου Φαληρέως των επτά σοφών αποφθέγματα. Βιβλίο τρίτο, Ανθολόγιο:



Έπου θεώ. Ακολούθα τον θεό.

Νόμω πείθου. Να πειθαρχείς στο Νόμο.

Θεούς σέβου. Να σέβεσαι τους θεούς.

Γονείς αίδου. Να σέβεσαι τους γονείς σου.

Ηττώ υπέρ δικαίου. Να καταβάλεσαι για το δίκαιο.

Γνώθι μαθών. Γνώρισε αφού μάθεις.

Ακούσας νόει. Κατανόησε αφού ακούσεις.

Σαυτόν ίσθι. Γνώρισε τον εαυτό σου.

Εστίαν τίμα. Να τιμάς την εστία σου.

¶ρχε σεαυτού. Να κυριαρχείς τον εαυτό σου.

Φίλους βοήθει. Να βοηθάς τους φίλους.

Θυμού κράτε. Να συγκρατείς το θυμό σου.

Όρκω μη χρω. Να μην ορκίζεσαι.

Φιλίαν αγάπα. Να αγαπάς τη φιλία.

Παιδείας αντέχου. Να προσηλώνεσαι στην εκπαίδευσή σου.

Σοφίαν ζήτει. Να αναζητάς τη σοφία.

Ψέγε μηδένα. Να μην κατηγορείς κανένα.

Επαίνει αρετήν. Να επαινείς την αρετή.

Πράττε δίκαια. Να πράττεις δίκαια.

Φίλοις ευνόει. Να ευνοείς τους φίλους.

Εχθρούς αμύνου. Να προφυλάσσεσαι από τους εχθρούς.

Ευγένειαν άσκει. Να είσαι ευγενής.

Κακίας απέχου. Να απέχεις από την κακία.

Εύφημος ίσθι. Να έχεις καλή φήμη.

¶κουε πάντα. Να ακούς τα πάντα.

Μηδέν άγαν. Να μην υπερβάλλεις.

Χρόνου φείδου. Να μη σπαταλάς το χρόνο.

Ύβριν μίσει. Να μισείς την ύβρη.

Ικέτας αίδου. Να σέβεσαι τους ικέτες.

Υιούς παίδευε. Να εκπαιδεύεις τους γιους σου.

Έχων χαρίζου. Όταν έχεις, να χαρίζεις.

Δόλον φοβού. Να φοβάσαι το δόλο.

Ευλόγει πάντας. Να λες καλά λόγια για όλους.

Φιλόσοφος γίνου. Να γίνεις φιλόσοφος.

Όσια κρίνε. Να κρίνεις τα όσια.

Γνους πράττε. Να πράττεις με επίγνωση.

Φόνου απέχου. Να μη φονεύεις.

Σοφοίς χρω. Να συναναστρέφεσαι με σοφούς.

Ήθος δοκίμαζε. Να επιδοκιμάζεις το ήθος.

Υφορώ μηδένα. Να μην είσαι καχύποπτος.

Τέχνη χρω. Να ασκείς την Τέχνη.

Ευεργεσίας τίμα. Να τιμάς τις ευεργεσίες.

Φθόνει μηδενί. Να μη φθονείς κανένα.

Ελπίδα αίνει. Να δοξάζεις την ελπίδα.

Διαβολήν μίσει. Να μισείς τη διαβολή.

Δικαίως κτω. Να αποκτάς δίκαια.

Αγαθούς τίμα. Να τιμάς τους αγαθούς.

Αισχύνην σέβου. Να σέβεσαι την εντροπή.

Ευτυχίαν εύχου. Να εύχεσαι ευτυχία.

Εργάσου κτητά. Να κοπιάζεις για πράγματα άξια κτήσης.

Έριν μίσει. Να μισείς την έριδα.

Όνειδος έχθαιρε. Να εχθρεύεσαι τον χλευασμό.

Γλώσσαν ίσχε. Να συγκρατείς τη γλώσσα σου.

Ύβριν αμύνου. Να προφυλάσσεσαι από την ύβρη.

Κρίνε δίκαια. Να κρίνεις δίκαια.

Λέγε ειδώς. Να λες γνωρίζοντας.

Βίας μη έχου. Να μην έχεις βία.

Ομίλει πράως. Να ομιλείς με πραότητα.

Φιλοφρόνει πάσιν. Να είσαι φιλικός με όλους.

Γλώττης άρχε. Να κυριαρχείς τη γλώσσα σου.

Σεαυτόν ευ ποίει. Να ευεργετείς τον εαυτό σου.

Ευπροσήγορος γίνου. Να είσαι ευπροσήγορος.

Αποκρίνου εν καιρώ. Να αποκρίνεσαι στον κατάλληλο καιρό.

Πόνει μετά δικαίου. Να κοπιάζεις δίκαια.

Πράττε αμετανοήτως. Να πράττεις με σιγουριά.

Αμαρτάνων μετανόει. Όταν σφάλλεις, να μετανοείς.

Οφθαλμού κράτει. Να κυριαρχείς των οφθαλμών σου.

Βουλεύου χρήσιμα. Να σκέπτεσαι τα χρήσιμα.

Φιλίαν φύλασσε. Να φυλάττεις τη φιλία.

Ευγνώμων γίνου. Να είσαι ευγνώμων.

Ομόνοιαν δίωκε. Να επιδιώκεις την ομόνοια.

¶ρρητα μη λέγε. Να μην λες τα άρρητα.

Έχθρας διάλυε. Να διαλύεις τις έχθρες.

Γήρας προσδέχου. Να αποδέχεσαι το γήρας.

Επί ρώμη μη καυχώ. Να μην καυχιέσαι για τη δύναμή σου.

Ευφημίαν άσκει. Να επιδιώκεις καλή φήμη.

Απέχθειαν φεύγε. Να αποφεύγεις την απέχθεια.

Πλούτει δικαίως. Να πλουτίζεις δίκαια.

Κακίαν μίσει. Να μισείς την κακία.

Μανθάνων μη κάμνε. Να μην κουράζεσαι να μαθαίνεις.

Ους τρέφεις αγάπα. Να αγαπάς αυτούς που τρέφεις.

Απόντι μη μάχου. Να μην μάχεσαι αυτόν που είναι απών.

Πρεσβύτερον αιδού. Να σέβεσαι τους μεγαλύτερους.

Νεώτερον δίδασκε. Να διδάσκεις τους νεότερους.

Πλούτω απόστει. Να αποστασιοποιείσαι από τον πλούτο.

Σεαυτόν αιδού. Να σέβεσαι τον εαυτό σου.

Μη άρχε υβρίζων. Να μην κυριαρχείς με αλαζονεία.

Προγόνους στεφάνου. Να στεφανώνεις τους προγόνους σου.

Θνήσκε υπέρ πατρίδος. Να πεθάνεις για την πατρίδα σου.

Επί νεκρώ μη γέλα. Να μην περιγελάς τους νεκρούς.

Ατυχούντι συνάχθου. Να συμπάσχεις με το δυστυχή.

Τύχη μη πίστευε. Να μην πιστεύεις την τύχη.

Τελεύτα άλυπος. Να πεθαίνεις χωρίς λύπη.



Αυτά ήσαν μόνο μερικά από τα δελφικά παραγγέλματα και τις ηθικές υποθήκες των προγόνων μας.

Και θα κλείσουμε αυτή την αναφορά με ένα ρητό, ταυτόχρονα και ένα μήνυμα με παντοδαπούς αποδέκτες.

«Έχουσιν γνώσιν οι φύλακες».

Ας μην το λησμονούν κάποιοι. Διότι η λήθη παρέρχεται όταν λάμπει η α-λήθεια.


Σημείωση: Μια πολύ καλή έρευνα επί του θέματος αποτελεί και το έξοχο βιβλίο του Δ. Ν. Γουδή: «Το Μαντείο των Δελφών», εκδόσεις Χαρίσσης
ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ Να πεισω καθε δαδουχο,να αναψει παλι την δαδα.

Άβαταρ μέλους
smartboy
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 643
Εγγραφή: 01 Μαρ 2004 17:40

Δημοσίευση από smartboy » 12 Δεκ 2004 22:47

τι παει να πει αρχαιολατρεια Φεανορ..?

Δικαίωμά σου να μην ψάχνεσαι, δικαίωμά σου και να καταπίνεις αμασητί ό,τι σου σερβίρουν, γιατί όμως μπαίνεις στον κόπο να υβρίζεις ("αρχαιολατρεία;") όσους θέλουν να διαβάζουν πίσω από τα γράμματα;

"Αφού λοιπόν όλοι οι Θεοί, και όσοι κάμνουν ορατήν την περιφοφοράν και όσοι φανερώνονται καθ' όσον το θέλουν, έλαβαν γέννησιν, λέγει εις αυτούς ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ του ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ αυτού: Θεοί, τέκνα Θεών, των οποίων ΕΓΩ είμαι ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ και των έργων των οποίων ΕΓΩ είμαι ο πατήρ, εγγενηθήτε από εμέ και είσθε αδιάλυτοι, εφ'όσον εγώ δε θα θελήσω να διαλυθείτε". Πλάτων, Τίμαιος, 41Α

Ερώτηση. Σκέψου όσους ανθρώπους βλέπεις καθημερινά. Πόσοι γνωρίζουν το παραπάνω; Πόσοι γνωρίζουν ότι στον Τίμαιο, μαρτυρείται ότι Έλληνες και Αιγύπτιοι είναι συγγενείς και οι Έλληνες αυτόχθονες (αυτόματα καταλύει ο μύθος του Ινδοευρωπαϊσμού);

Ούτε που ξέρουμε ποιοί είμαστε.. Και όσοι απλά αυτοαναρωτιούνται, το σύστημα τους βαπτίζει αρχαιολάγνους. Τυχαίο;
ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ Να πεισω καθε δαδουχο,να αναψει παλι την δαδα.

feanor
Ιδρυτικό Μέλος
Δημοσιεύσεις: 633
Εγγραφή: 10 Φεβ 2004 12:07

Δημοσίευση από feanor » 13 Δεκ 2004 10:33

Ποιον έβρισα και πότε?Δεν θεωρώ το 'αρχαιολάτρης' ούτε βρισιά ουτε υποτιμητικό χαρακτηρισμό. Μάλλον πρέπει να δεις κάποιο ψυχολόγο για τη μανία καταδίωξης που έχεις.
Σίγουρα είναι ενδιαφέροντα αυτά που παραθέτεις, αλλά το θέμα είναι άλλο κι έχει να κάνει με τους νεοέλληνες που από τη μια δοξάζουν ό,τι αρχαιοελληνικό και από την άλλη όταν ακούνε για Πόλη, δηλ. την πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας που κυνήγησε οτιδήποτε ελληνικό, να συγκινούνται και να σιγοτραγουδάνε 'μην κλαις κυρα-Δέσποινα...'. Δεν είναι ασυμβίβαστα αυτά τα δύο?
Do not meddle in the affairs of Wizards, for they are subtle and quick to anger

Άβαταρ μέλους
smartboy
Έμπειρος Συζητητής
Δημοσιεύσεις: 643
Εγγραφή: 01 Μαρ 2004 17:40

Δημοσίευση από smartboy » 13 Δεκ 2004 14:25

Μανια καταδιωξεως..?Σοβαρεψου και ακου.
Αν και αμφιβαλλω αν διαβασες οσα εγραψα(τουλαχιστον με προσοχη).
Ενας σωστος και Λογικος ανθρωπος Φεανορ ειναι λογικο να θελει να μαθει απο που προερχεται,απο που ειναι οι ριζες του,απο που κραταει η σκουφια του που λενε και στο χωριο μου.Οταν ΖΕΙΣ σε Ενα ΚΟΣΜΙΚΟ ΨΕΥΔΟΣ και οχι μονο εσυ αλλα ολοι μας και δεν εχουμε Σαφη καταγωγη στο μυαλο μας,οταν βλεπουμε τα ψευτικα ιστορικα στοιχεια που σερβιρουν και δεν ειμαστε πεπεισμενοι ποια ειναι η ιστορια μας και η καταγωγη μας....Ειναι ακρως λογικο καποιος να θελει να ψαξει το Παρελθον και την Ελληνικη Ιστορια,αφου ως Ελληνες λογικο ειναι να μας νοιαζει πρωτιστα η Ελληνικη Ιστορια.
Αυτος που ψαχνει την Ιστορια και θαυμαζει εναν παλαιοτερο πολιτισμο Δεν ειναι αρχαιολατρης...ειναι ερευνητης της ιστοριας,αλλα της αληθινης Ιστοριας
Δεν ειναι δυνατον οποιος θελει να μαθαινει ΑΠΟ ΠΟΥ προερχεται να τον Χαρακτηριζεις ως Αρχαιολατρη..!!!Ελπιζω να σε καλυψε η απαντηση μου.
Οσο αφορα για τον ψυχολογο που ειπες δεν δινω συνεχεια,σε αφηνω μπας και καταλαβεις μονος σου τι μαλακια εγραψες!
ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ Να πεισω καθε δαδουχο,να αναψει παλι την δαδα.

feanor
Ιδρυτικό Μέλος
Δημοσιεύσεις: 633
Εγγραφή: 10 Φεβ 2004 12:07

Δημοσίευση από feanor » 13 Δεκ 2004 15:07

Αν θες να παίζεις με τις λέξεις κάνε το...αλλά χάνεις την ουσία της συζήτησης...δεν καταλαβαίνεις ή κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις αυτό που θέλω να πω.
Παραπάνω δεν μίλησα απλά για ενασχόληση και αναζήτηση ιστορικής αλήθειας. Όταν κάποιος θαυμάζει και υπερασπίζεται το αρχαιοελληνικό πνεύμα και επιπλέον δηλώνει ότι ο χριστιανισμός μας έβλαψε ανεπανόρθωτα μέσω των διωγμών των 'εθνικών', πώς είναι δυνατό ο ίδιος άνθρωπος να αναφέρεται σε βουλγαροκτόνο, μαρμαρωμένο βασιλιά και Πατριαρχείο, που ανήκουν σε ένα καθαρά χριστιανοκεντρικό πολιτισμό?Δεν είναι σχιζοφρένεια?
Πρόκειτα για μια απορία που μου δημιουργήθηκε μέσα από διάφορες συζητήσεις (όχι απαραίτητα στο forum) και δεν είχα καμμια όρεξη ούτε να βρίσω, ούτε να κακοχαρακτηρίσω. Εσύ το πήρες τόσο στραβά που ούτε λίγο ούτε πολύ με χαρακτηρίζεις ως ατομο περιορισμένης αντίληψης
δικαίωμά σου και να καταπίνεις αμασητί ό,τι σου σερβίρουν
)
Κι επειδή ρωτάς τι είναι ο 'αρχαιολάτρης' κάνε ετυμολογική ανάλυση και πες μου αν προσβάλλει κανένα...άσε τι λένε τα συστήματα κτλ...μεταξύ μας μιλάμε.
Do not meddle in the affairs of Wizards, for they are subtle and quick to anger

Απάντηση